Partnervoorstelling: Proud Mary

Het team van Proud Mary in beeld
Tina Fabry - Owner Proud Mary - Employer Branding & Recruitment Marketing Strateeg

Van interne fierheid naar externe aantrekkingskracht

Tina: “Ja, en dan moet je weten dat toen ik in 2012 startte met Proud Mary de wereld volop in verandering was. Want desondanks dat ik al heel m’n leven in reclame zat waren de laatste jaren zeker niet zonder uitdagingen. Het doel is echter altijd helder gebleven: een team van experten uitbouwen dat onze klanten kan helpen bij al hun branding uitdagingen.

Corona stak niet veel later de kop op wat het speelveld danig veranderde. Want het is niet omdat corona toesloeg dat bedrijven gestopt waren met hun zoektocht naar nieuwe medewerkers. Neen, velen onder hen wouden nog steeds groeien en het was toen dat we echt een golf vragen van bedrijven (groot en klein) over ons heen kregen om hen ook op dat vlak te ontzorgen.

En die vraag is nooit meer weggegaan.

Het is fantastisch om te zien wat voor een mooie bedrijven we hebben mogen helpen met hun employer branding en hoe succesvol verschillende campagnes waren. Niet enkel extern, maar ook intern. Hoe we waarden (en gedrag) samen met medewerkers in kaart mochten brengen om vervolgens samen met hen aan communicatie konden werken die de bedrijfscultuur zichtbaar maakte. Prachtig!”

Employer branding maakt cultuur zichtbaar.

Tina: “Ja, dat klopt! Ik zie veel andere kantoren die vooral bezig zijn met het externe, maar wij geloven oprecht dat het eerst intern goed moet zitten. We hebben ook echt al tegen klanten gezegd dat ze nog niet klaar waren om met ons te werken.

Want nog veel bedrijven hebben basiselementen zoals hun kernwaarden nog niet eens gedefinieerd, of het is een holle slogan aan de muur waar niemand de echte waarde van kent. Terwijl je als bedrijf net wil dat ze geleefd worden!

Je interne medewerkers zouden in feite de eerste ambassadeurs moeten zijn, want een campagne werkt maar echt als wij vertellen in onze communicatie wat zij ’s avonds in het restaurant of op café vertellen aan hun kennissen en vrienden.”

Creativiteit slim inzetten

“De ideale mélange tussen strategie en creatie daarvoor kan je bij ons terecht” vervolgt Tina. “Wij proberen in campagnes onze klanten ook uit te dagen. We maken vaak gebruik van eerder “gewaagde” creatives (nvdr.: beelden, video, etc.) om zo bedrijven echt een smoel te geven. Het werkt, en het maakt de wereld ook een stuk leuker 😉.”

“Je mag dus gerust zeggen dat het in het DNA van Proud Mary zit dat we bedrijven zoveel als mogelijk uit hun comfortzone halen. En dat kan alleen maar als je de twee kanten doet: bedrijven helpen met de strategische keuzes te maken op vlak van employer branding, maar tegelijkertijd ook de juiste creatives er tegenaan plakt.”

paulig-employer-branding-creativiteit-slim-inzetten

“Want je kan zoveel knappe waarden hebben als je zou willen, als niemand het weet en/of het door een fletse communicatiestrategie niet de nodige visibiliteit krijgt…”

Employer branding = recruitment + naamsbekendheid

Tina: “Ja dat klopt, employer branding is het allebei! En hoe kan het ook anders, want als je enkel het ene doet verlies je zo veel opportuniteiten. We zien dat trouwens ook in de resultaten: bedrijven die enkel klassiek rekruteren bouwen geen naamsbekendheid op, een samenwerking met een interimkantoor levert je ook geen herkenning op, een losse recruitment marketingcampagne draaien is ook niet de oplossing.

De beste resultaten zien we bij bedrijven die door middel van “always-on” campagnes altijd aanwezig zijn in de regio(’s) waar ze op termijn willen aanwerven. De naamsbekendheid neemt toe, mensen kennen het merk en het bedrijf al enigszins. Als je daar dan een echte employer branding campagne tegenaan zet zie je vaak een veelvoud van de resultaten tegenover losse campagnes.

Daarom kiezen ook zoveel bedrijven voor ons (red: Proud Mary). Wij hebben (al zijn we misschien bevooroordeeld) het beste team dat al die elementen samen kan leggen zonder op een van de onderliggende domeinen aan expertise in te moeten boeten.”

De mooiste campagnes

Tina: “De mooiste campagnes zijn die waar we al die elementen samen mogen leggen! Bij Braem (klik om de case te bekijken) bijvoorbeeld snapten de mensen het echt. Ze gingen heel proactief met ons het gesprek aan rond wat ze intern konden doen vóór ze naar externe campagnes gingen kijken. De eerste stap was dan ook intern draagvlak creëren voor DRIVE.”

“Nee DRIVE, Dedication, Responsibility, Improvement, Vitality, en Engagement. De 5 kernwaarden van Braem die zich dan ook feilloos lieten doorvertalen in een fantastische interne campagne.”

“Braem begreep, tot op de dag van vandaag als beste, dat waarden en gedrag duiden zorgt voor ambassadeurschap, hoewel dit de eerste stap was in hun employer branding traject zorgt het nu al voor een hoop extra instroom, en dat is zonder extra campagnes.”

“Het verhaal van EMPWR (klik om de case te bekijken) haalden we hierboven al even aan” vervolgt Tina. “Binnenkort vertellen we daar wat meer over in een apart artikel, maar daarin zie je duidelijk het belang van praten met mensen op de vloer. En hoe je daarop je boodschap wil afstemmen.”

“Maar ook CGK (klik om de case te bekijken) verdient een plek in mijn Top 3, de combinatie van een bedrijf die haar bestaande werknemers eerst en vooral een podium gaf, status, erkenning, en liet zien dat je “trots” (nvdr.: ook een van de values van Proud Mary) mag zijn om bij CGK te werken.”

HRmag en Proud Mary?

Tina: “Ik denk dat we samen echt een gezonde mix moeten maken van content voor de lezers van HRmag. Uiteraard tonen we graag wat werkt in Employer Branding door onze eigen cases, maar even graag wil ik aan de vele HR-professionals die deel uitmaken van de community ook concrete handvatten meegeven om zelf aan de slag te gaan.

Dus again, een gezonde blend tussen content, live events en webinars, theorie en hands-on, zodat we iedereen trots kunnen laten communiceren en muziek kunnen laten steken in hun HR & Employer Branding.”

Sneak peek: De Proud Mary x HRmag campfires!

Wanneer moeten we Proud Mary bellen?

Tina: “Bedrijven die hun authentieke verhaal naar buiten willen brengen op een trotse manier mogen me altijd een belletje geven. Voor veel werknemers (maar ook het management) is het niet altijd makkelijk om dat verhaal te brengen.

En het is daar waar wij echt goed in zijn. Wij kunnen duiden wat veel mensen niet onder woorden kunnen brengen; bovendien doen we dat op een manier die niet enkel de rationele essentie meedraagt, maar die ook het emotionele DNA van het bedrijf toont. Als dat is wat je nodig hebt dan is er maar één adres: tina@proudmary.be

Afsluitend

Tina Fabry - Owner Proud Mary - Employer Branding & Recruitment Marketing Strateeg
Aan het woord
Tina Fabry
Leading lady bij Proud Mary
 
Tina Fabry richtte in 2012 Proud Mary op, een marketing- en communicatiebureau dat bedrijven helpt groeien door trots te communiceren. Branding, campagnes en Employer Branding zijn de 3 voornaamste diensten.
 
Tina’s communicatiepassie begon vroeg: op haar 12de presenteerde ze op Radio 2 en op haar 18de reisde ze als danseres de wereld rond met Up With People. Na haar studies toegepaste communicatie begon ze in een agency en groeide door tot managing director. Intussen werd ze mama van Jef, Juul en Jerom, en Plato-meter bij Voka. Ze behaalde een postgraduaat Trendanalyse met grootste onderscheiding.
 
De naam Proud Mary is geen toeval. De klassieker, gezongen door Tina Turner en geschreven in 1969, is toevallig ook Tina’s geboortejaar. "Proud" of trots zit in het Proud Mary DNA. Vaak weet een bedrijf niet goed hoe ze op een trotse manier kunnen communiceren. Proud Mary helpt hierbij. Want wie trots communiceert, groeit! (Meer hierover op onze site: link naar portfolio).
 
Delen

Interessant? ’t Zal wel zijn!

Steeds op de hoogte blijven van de laatste artikels, events en meer? Word hier lid van onze community!

Dit ga je ook graag lezen

Change managementLeadership

Leiderschapsontwikkeling on the job: projectwerk als talentstrategie 

De nood aan nieuwe leiders, denkers en doeners is hoog. Mensen die het grotere geheel kunnen blijven zien, die durven en...
Blog contentLearning & development

Make Loopbaanbegeleiding Great Again

De overheid stapt opzij. De tools zijn er. Nu nog een systeem dat ze echt laat werken. De beslissing van de Vlaamse rege...
Employer BrandingInterviews

Spreek jij de taal van je kandidaat? Werknemers­persona’s, zo begin je eraan.

Spreek jij wel écht de taal van je kandidaat? Veel employer branding blijft steken in slogans. Maar hoe zorg je dat je b...
Learning & development

Lang leve de loopbaancheques!

Veel bedrijven investeren in werving, opleiding en L&D, maar vergeten duurzame loopbaanbegeleiding on the job. Zonde...
CultureHR strategy

De zorg: zijn handen belangrijker dan cultuur?

In tijden van werknemerstekort in de zorg lijkt elke extra hand welkom. Maar wat als je cultuur uit het oog verliest? Ov...
Change managementCulture

Hoe een heldere talentstrategie rust en resultaat brengt in je HR‑beleid

We leven in een wereld waar de rol van HR veranderd is. We evolueren steeds meer naar een strategische partner voor lead...

HR kennis binnen handbereik

Start je zoekopdracht en krijg toegang tot waardevolle bronnen en artikelen.

Download de template:

Download de casestudy:

Wil je steeds de laatste nieuwtjes, inzichten, en events ontvangen?

Steeds op de hoogte blijven van de laatste artikels, events en meer? Word hier lid van onze community!